Instrumenten

Doel:

De kinderen leren tijdens deze les welke geluiden verschillende instrumenten maken. Tevens kunnen zij aan het einde van de les verschillende instrumenten herkennen. Overal waar kinderen komen, krijgen zij te maken met muziek. Denk aan muziek op tv, in de supermarkt of in een restaurant. Om deze reden past deze les bij de belevingswereld van de kinderen.

 

Benodigdheden:

- Muziekinstrumenten naar keuze

- Theedoek

 

De les:

Voor deze les wordt er een grote kringopstelling gemaakt waarin de muziekinstrumenten onder een theedoek in het midden op tafel worden neergelegd. De les wordt geïntroduceerd door de kinderen te vertellen dat er allerlei muziekinstrumenten onder de theedoek verstopt zitten. Vervolgens pakt de leerkracht één voor één deze instrumenten onder de theedoek vandaan. De leerkracht bespreekt met de kinderen welk instrument dit is en wat voor geluid het maakt. Nadat alle instrumenten besproken zijn, is het tijd om te raden. De instrumenten gaan weer onder het theedoek. De leerkracht wijst steeds een kind aan die één van de instrumenten onder de theedoek mag pakken. De rest van de klas heeft de ogen dicht en probeert te raden welk instrument het is door middel van het geluid. Tot slot wordt de les afgesloten door met de kinderen de instrumenten op volgorde van het hardst naar het zachtst geluid neer te zetten.

 

*Deze les is bedacht en ontworpen door juf Merve Özkan*