Thema kunst

Het thema 'kunst' is een veel voorkomend thema binnen het basisonderwijs. Je wil je kinderen zo goed mogelijk kennis laten maken met alle culturele praktijken om hen heen, en de magie die kunst met zich meebrengt. Toch is kunst een erg breed begrip. Onder kunst vallen enorm veel subthema's, zoals beeldende kunst, theater, fotografie, schilderkunst, architectuur en nog veel meer. Daarom hebben wij ons gericht op één discipline, namelijk de schilderkunst.

 

Om de kinderen toch een klein beetje kennis te laten maken met de soorten kunst, hebben we een PowerPoint presentatie gemaakt met een korte uitleg per kunstonderdeel. 

We starten met een 'grej of the day' (raadsel). De kinderen raden over welk thema ze gaan werken. Dit raadsel kan je eventueel op vrijdag meegeven, zodat de kinderen de tijd hebben om er in het weekend over na te denken. Daarna neem je in de klas (of nu thuis, i.v.m. het thuisonderwijs) de PowerPoint presentatie door. 

Tekstboekje thema kunst

Voor het thema kunst hebben wij een tekstboekje gemaakt met vijf teksten inclusief opdrachten. De teksten gaan over:

- Kennismaken met kunst

- Schilderkunst in de Gouden Eeuw

- Het impressionisme en Pointillisme

- Schildermaterialen

- Op-Art

 

in het tekstboekje wordt kennis gemaakt met verschillende schilders, schilderstijlen, tijdsperiodes en technieken. Bij iedere tekst zijn vragen gemaakt. Hierin worden verschillende strategieën van het begrijpend lezen geoefend, er worden meningen gevraagd en de laatste opdracht is een creatieve opdracht (behalve bij de eerste tekst). 

Creatieve acitiviteiten

De kleurencirkel - mengen met primaire kleuren

Om de kinderen kennis te laten maken met het mengen van de primaire kleuren, kan je de kleurencirkel gebruiken en ze laten experimenteren. Er gaat natuurlijk een uitleg vooraf over de primaire kleuren (blauw, geel, rood), de secundaire kleuren (groen, oranje, paars) en de werking van de kleurencirkel. 

 

Veel schilders gebruiken alleen de primaire kleuren en maken hier de benodigde kleuren mee. Het is dus vooral heel handig dit eerst te oefenen voordat de kinderen daadwerkelijk een eigen schilderij gaan maken. 

 

Zie de foto's rechts voor mooie voorbeelden, gemaakt door kinderen uit groep 5.

Schilderijen van bekende Nederlandse schilders

In mijn groep 5 hebben de kinderen een schilder gekozen en hier een werkstuk over gemaakt. Daarnaast hebben de kinderen hun lievelingsschilderij van deze schilder gekozen. Eerst hebben de kinderen hier een schets van gemaakt. Ze moesten vooral de basislijnen tekenen en oefenen met de grote van de figuren op het schilderij. Kleuren kwamen hier nog niet aan te pas.

 

Vervolgens hebben ze geoefend met het mengen met primaire kleuren met de kleurencirkel als voorbereiding op het schilderen van het schilderij. De kinderen kregen een canvas doek (zelf de grootte hiervan gekozen) en zijn aan de slag gegaan met het schilderen van hun lievelingsschilderij. We hebben vier lessen (4x een uur) aan het schilderij gewerkt. Zie een deel van de resultaten hiernaast. 

Kadisnky kunstwerken

Ik heb een les gegeven over de kunstenaar Kadinsky. Ik heb eerst uitlegd wie hij was en een aantal voorbeelden laten zien van zijn werken. Deze werken hebben we klassikaal besproken en beschouwd. Vervolgens zijn we zelf aan de slag gegaan met het maken van een kunstwerk. 

 

Dit kunstwerk heeft te maken met muziek en emoties. Ik heb klassieke muziek opgezet en de kinderen kleuren wasco krijt laten gebruiken die past bij de emotie van de muziek. Je kunt zien dat alle kunstwerken anders zijn, omdat ieder kind de muziek anders interpreteert.

M.C. Escher kunstwerk

Ik heb een les gegeven over de kunstenaar M.C. Escher. Hij heeft heel bijzondere kunstwerken gemaakt die het brein voor de gek houdt. Dit vonden de kinderen natuurlijk geweldig om te zien. Er ontstonden meteen gesprekken over de kunstwerken. O.a. het schilderij met de volgens riep veel vragen en opmerkingen op.

 

Na de les over Escher zijn de kinderen aan de slag gegaan met het ontwerpen van hun eigen vogel. Zodra de vogel af was, hebben we het opgeplakt op een groot, zwart papier (dan komen de kleuren mooi uit). De vogels passen precies in elkaar, waardoor er een groepswerk bestaat. 

 

Het uiteindelijk kunstwerk vonden de kinderen erg indrukwekkend, het geeft een bijzonder effect. Een erg mooie aanvulling op het thema kunst en een mooie versiering voor in je klas. 

Optische illusie

De laatste tekst van het tekstboekje wat je hierboven kunt downloaden, gaat over optische illusies of ook wel Op-Art genoemd. Ik heb de tekst met de kinderen gelezen, de tekstopdrachten gemaakt en vervolgens allerlei verschillende optische illusies bekeken. Dit vonden ze natuurlijk geweldig. We spraken over wat het doet met je hoofd als je er lang naar kijkt, en hoe je je dan voelt. Erg interessant.

 

De laatste opdracht van het tekstboekje gaat ook over Op-Art. De kinderen maken zelf een optische illusie, door met een potlood zachtjes de vorm van je hand over te trekken en horizontale lijnen te trekken met stift. De optische illusie ontstaat als je een rechte horizontale lijn trekt tot de rand van de hand en vervolgens een horizontaal boogje tekent tot de andere kant van de hand. Van de andere kant van de hand tot de rechterkant van het papier trek je weer een rechte horizontale lijn. Dit doe je totdat het hele papier vol is.