Het thema van de kinderboekenweek 2019 is 'Op reis'. Hier kun je natuurlijk verschillende kanten mee op. Je kunt ervoor kiezen om aan de slag te gaan met het op vakantie gaan, reisbureaus e.d. Je kunt ook één of meerdere vervoersmiddelen kiezen om uit te werken. Op deze pagina wordt het thema 'vervoer' uitgewerkt, waar verschillende vervoersmiddelen centraal staan en het verkeer. Dit ligt heel dicht bij de belevingswereld van de kinderen, want iedereen gaat op een andere manier naar school: op de fiets, met de auto, met de bus, lopend. Misschien heeft een vader van een kind uit de klas wel een motor, en gaan er weleens kinderen met de trein. Er zijn veel invalshoeken te bedenken.

 

Doelen:

- De kinderen weten dat vervoer betekent: van de ene plek naar de 
  andere plek vervoeren

- De kinderen weten welke soorten vervoersmiddelen er zijn en waar ze
  voor dienen

- De kinderen weten wat veilig is en wat niet

- De kinderen weten hoe ze moeten oversteken

 

boekeninspiratie

inrichting van de hoeken

Thematafel

Er staan bij mij altijd veel boeken op de thematafel. Tijdens de kinderboekenweek vind ik dit helemaal erg belangrijk. Daarnaast kunnen de kinderen spullen van thuis meenemen die over het thema gaan. Ook uit de bouwhoek kun je veel halen met dit thema. Denk aan auto's, vrachtwagens, kiepwagens, treinen en veel meer. Denk creatief! De drie foto's rechts bewijzen dat de thematafel steeds voller wordt gedurende het thema. De kinderen nemen van alles mee en misschien vind jij ook nieuwe spullen of wil je andere boeken centraal zetten. 

 

Als je met de klas 1 specifiek voertuig gaat uitwerken. kun je hier natuurlijk ook de thematafel op inrichten. 

themahoek

De themahoek kun je samen inrichten met de kinderen. Heb je het over auto's, kun je een garage maken. Heb je het over het vliegtuig, kun je een vliegveld maken. Heb je het over treinen, kun je een treinstation maken (zie rechts voor voorbeelden). Mocht je het over vervoer in het algemeen hebben, overleg dan met de kinderen wat zij graag als themahoek willen. Dan zijn ze ook meer betrokken dan wanneer jij als leerkracht de themahoek bepaalt. 

 

De kinderen kunnen zelf heel veel maken voor de themahoek. Op de foto's rechts hebben de kinderen zelf de trein en de ov-chipkaartautomaat gemaakt. De pinautomaat wordt gebruikt als controleapparaat voor de ov-chipkaarten. Daarnaast kun je een 'pet' voor de conducteur en de machinist toevoegen en een fluitje voor de controleur. 

 

Als leerkracht kun je ervoor kiezen om ov-chipkaarten te maken. Je kunt een paar blaco ov-chipkaarten gebruiken, of voor ieder kind een ov-chipkaart te maken die ze kunnen gebruiken bij het spel. Dit laatste vinden ze wel echt fan-tas-tisch. Een format om de ov-chipkaarten te maken vindt je hieronder. 

De gang

Het is ook erg leuk en simpel om de gang te versieren. Met schilderstape, witte en zwarte papierstroken kan je een weg maken met een zebrapad. De weg leidt de verschillende klassen in.
Het is extra leuk als de huishoek op de gang staat, zoals op de foto rechts. 

bouwhoek

Ook in de bouwhoek kun je je richten op één vervoersmiddel, of op meerdere. Voorbeelden van échte voertuigen (dat betekent: geen plaatjes/tekeningen), om de kinderen te inspireren en te helpen. 

 

Op de 3 foto's hiernaast hebben de kinderen een verkeerstoren gebouwd. In de kring is eerst een verhaal vertelt over een groep mensen die naar Spanje op vakantie wilde, maar het vliegtuig was nergens te bekennen. Een reiziger is door heel Schiphol gegaan om erachter te komen waar het vliegtuig was. Uiteindelijk mocht hij mee naar de verkeerstoren en bleek dat het vliegtuig nog onderweg was naar Schiphol. Dit konden de mensen in de verkeerstoren zien omdat alle vliegtuigen een nummer hebben. 

Op het digibord hebben we vervolgens een verkeerstoren bekeken en de vliegtuigenradar waar alle vliegtuigen te zien zijn die op dit moment over de wereld vliegen. Hier kunnen de kinderen daadwerkelijk zien dat vliegtuigen een nummer hebben. Dezelfde foto van de verkeerstoren is in de bouwhoek opgehangen. 

 

De opdracht was: bouw de verkeerstoren als op de foto. Van smal, naar breed, naar smal. Een lastige opdracht waarbij veel logisch en inzichtelijk nagedacht moet worden. 

 

Zo kun je meerdere opdrachten bedenken. Op de laatste foto kun je bijvoorbeeld zien dat de kinderen een vliegveld hebben gemaakt (met startbaan in een tunnel... :) )

Constructiehoek

Een constructiehoek is voor dit thema uitermate geschikt. Biedt verschillende soorten constructiemateriaal aan en laat de kinderen experimenteren met het ontwerpen van verschillende voertuigen. Geef de kinderen die hier vaak mee spelen een ingewikkelde opdracht: ontwerp een voertuig dat kan vliegen, drijven én rijden. Er worden de meest fantastische voertuigen ontworpen.

 

Ook kun je kinderen een ontwerp laten maken na het vertellen van een verhaal. Een ontwerpopdracht. Daarbij kunnen ze ook verschillende constructiematerialen met elkaar combineren. 

rekenhoek

Aan de rekenhoek kun je verschillende spelen toevoegen. Kralenplanken in het thema zijn altijd leuk om toe te voegen. Simpele telspellen zijn in het thema vervoer erg leuk. 

 

Parkeerspel: Gooi met 2 dobbelstenen. Je gooit 7. Je zet een autootje op het cijfer 7. Je gaat door tot alle parkeerplaatsen vol zijn.

De vrachtwagen: Kies een getal uit.  Pak het goede aantal blokjes en leg deze in de 
vrachtwagen. Maar let op! Het moeten vierkantjes zijn (dus 2x een driehoekje maakt een vierkant, 2 rechthoeken op elkaar maken 2 vierkantjes etc.). 

Kralenplanken: Je hebt 2 varianten. Hele kralenplanken. Maak het voorbeeld na. En een halve kralenplank waar de kinderen moeten spiegelen. Mocht je dit willen doen, geef de kinderen er een spiegeltje bij. 

 

Kijk voor meer rekenspellen bij het kopje 'Rekenactiviteiten'

activiteiten

Creatieve activiteiten

1. Voertuigen vouwen

  Het vouwen van voertuigen is een makkelijk begin van het vouwen. 
  De kinderen vouwen eerst 16 vierkantjes, en vouwen er vervolgens
  een voertuig van. Dit kan gemakkelijk door één of twee vierkantjes
  weg te knippen, of een hoekje om te vouwen. De kinderen kunnen
  er dan zelf het gewenste voertuig van maken, zoals een auto, een
  brandweerwagen of vrachtwagen. Kijk voor simpele voorbeelden
  rechts op de vouwposter en de voorbeelden die kinderen hebben
  gemaakt. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Materialen voor de themahoek/speelhoek

   De kinderen kunnen gemakkelijk met veel materialen zelf de themahoek
   ontwerpen. In mijn groep hebben ze er unaniem voor gekozen om een
   treinstation te maken. Op de foto's rechts zijn 4 kinderen bezig om 
   de trein te ontwerpen. Ik heb zelf de raampjes erin gesneden. De 
   kinderen verven de trein in de kleuren die een échte trein ook heeft. 
   Hiervoor moesten we dus wél eerst onderzoek doen. Er is hiervoor
   een leuk boek van de serie 'Kijkdoos' over de trein. Deze kun je hier
   gemakkelijk bij gebruiken. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Vliegtuigjes vouwen

    Vliegtuigjes vouwen is erg leuk. Voor de jonge kleuters misschien nog wat lastig. Zij
    hebben hier wat hulp bij nodig. De vliegtuigjes zijn een praktische decoratie voor op
    de gang of om in het lokaal op te hangen (tenzij dat niet mag vanwege het alarm). 
    Klik hier voor een filmpje waarin wordt uitgelegd hoe een groot vliegtuig gevouwen
    kan worden. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Luchtballonnen

    De kinderen maken luchtballonnen. Je begint met het plakken van een cirkelvormig
    velletje papier op een A4 papier. Je pakt stroken papier. Deze zijn te lang voor de
    luchtballon, dus deze moeten doormidden gescheurd worden (tevens het doel: scheuren
    en het midden kunnen vinden). De zijkantjes van het strookje vouw je naar binnen, en
    deze plak je vervolgens op de cirkel in een bol-vorm. Je plakt verschillende strookjes
    over elkaar heen, in verschillende kleuren. Als dit af is begin je aan het mandje. Met de
    sterke kleuters kun je een mandje vlechten met stroken papier. Andere kinderen maken
    op hun eigen manier een mandje. Vergeet niet het vuurtje als de ballon vliegt en de 
    touwen waarmee het mandje aan de ballon vastzit. Voila, de luchtballon is af!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Voertuig silhouetten

    De voertuig silhouetten maak je op de volgende manier: je hebt een sjabloon nodig
    van meerdere voertuigen, zodat de kinderen kunnen kiezen. Je kunt ervoor kiezen om
    de kinderen ze zelf uit te laten knippen. Bij moeilijke stukjes raad ik de prikpen aan.
    Als de kinderen klaar zijn met het uitknippen/uitprikken van hun voertuig, leg je het
    voertuig op een groot wit, dik vel papier. Je plakt deze niet vast. De kinderen gaan aan
    de slag met een tamponeerkwast. Ga vooral ook langs de randen van het voertuig. 
    Het voertuig moet goed vastgehouden worden op dezelfde plek, het mag niet schuiven.
    Als het hele vel vol is getamponeerd met verf, haal je voorzichtig het voertuig van het
    papier af. Nu heb je een mooi silhouet van een voertuig!

 

    Zie de foto's rechts voor voorbeelden van kinderen én het werkproces. 

 

 

 

 

 

 

 

6. Rijden op de weg

    Voor deze crea heb je een heel groot wit papier nodig. Deze leg je op tafel en plak je 
    vast aan de tafel zodat het niet kan schuiven. Je tekent twee of drie patronen op het
    papier, en de kinderen kunnen aan de slag. Ze dopen een speelgoedautootje in de verf
    en gaan ermee rijden over de wegen heen. Zo oefenen ze de motoriek. Als je nog wat 
    ruimte overhoudt op het papier kunnen de kinderen zelf ook een weg maken. 
    Een hele leuke en altijd succesvolle activiteit!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Fietsen maken

   Tijdens deze activiteit gaan de kinderen aan de slag met het maken van fietsen. Deze 
   activiteit is tevens een verwerkingsactiviteit van de activiteit met de fiets, te vinden bij
   'taalactiviteiten'. Van tevoren moet je zwarte A4-vellen, witte, rode en oranje strookjes
    en tot slot witte krijtjes klaar hebben liggen. Nadat de kinderen een fiets goed hebben
    bekeken gaan ze met strookjes een fiets maken. TIP: begin met de wielen te tekenen. 
    Dat is een goede basis. Nu zul je denken, wat een moeilijke activiteit voor groep 1/2!
    Dat is het zeker, maar ze kunnen het wel. Kinderen zijn veel bezig met fietsen en als je
    een fiets in de klas zet die ze als voorbeeld kunnen gebruiken, komen ze een heel eind!
 

8. Autootje knutselen

    Een auto knutselen is niet zo moeilijk als het lijkt. Wat heb je nodig:

    - wc-rol
    - verschillende kleuren papier
    - kleine zwarte cirkels (kan ook zelf geknipt worden)
    - Splitpennen
    - Lijm
    - Prikpen en prikmatje

    Begin met het bekleden van de wc-rol met gekleurd papier en lijm. Prik daarna een
    vierkantje uit de bovenkant, maar laat één zijde dicht. Vouw het om: nu heb het zitje van de 
    bestuurder. Knipt vervolgens de zwarte cirkels uit. Prik met een prikpen een gaatje in het
    midden van het wiel en op de plek waar je het wiel wil bevestigen. Duw de splitpennen
    door het gaatje in de cirkel en vervolgens door het gaatje in de auto. Doe dit 4x en de 
   auto kan rijden. De kinderen kunnen vervolgens de auto nog verder versieren en eventueel
   een figuurtje maken voor in de auto: de coureur. 

9. Verkeerslicht knutselen

    Een verkeerslicht knutselen in een goede knipoefening. Na het verkeerslicht gemaakt te hebben,
    kunnen de kinderen zelf nog een mooie achtergrond maken. Waar staat het verkeerslicht?
    Bijvoorbeeld bij een zebrapad, op een grote weg etc. 

Muziek

De wielen van de bus

Ik reis

De wielen van de bus is onder de meeste kinderen een bekend liedje. Maar kennen zij ook alle variaties? Kunnen ze er zelf ook nog een aantal bedenken? Luister het liedje hier

Het lied 'Ik reis' is van Jeroen Schipper, en staat op de cd 'Rood rood mannetje'. Deze cd kun je hier aanschaffen. Het lied is ook te beluisteren op Spotify. Het ;ied is gemakkelijk aan te leren, iedere zin (op het refrein na), dubbel wordt gezongen. De kinderen kunnen dus de eerste zin gemakkelijk nazingen. 

rekenactiviteiten

gooi & bedek: 1 dobbelsteen

gooi & bedek: 2 dobbelstenen

Taalactiviteiten

1. Woordweb

  Aan het begin van het thema is het altijd fijn om even te peilen wat de 
  kinderen al weten over het thema. Dit kun je gemakkelijk in een woordweb
  of woordveld verwerken. Dit is voor de kinderen ook zichtbaar. Rechts 
  is het woordweb over het thema voertuigen te bekijken. Je kunt er ook
  plaatjes/foto's bij plakken om het nog duidelijker te maken. 

 

  Tip: het is éxtra leuk om het papier in de vorm van een voertuig te knippen.

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Woordkaarten 

    De kinderen kunnen de woordkaarten nastempelen, naschrijven of met letterstenen/
    magneten naleggen. Ook de letterdoos (vaak in groep 3 aanwezig) is leuk om eens neer te 
    leggen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. De fiets

    Vraag aan een kind of hij/zij de fiets wilt pakken. Deze zet je in de kring. Je benoemd de 
    onderdelen met de kinderen en schrijft de namen op een papiertje. Deze plak je op de goede 
    plek. Als op alle onderdelen een papiertje is geplakt benoem je ze allemaal nog een keertje. 
    De fiets kun je nu gebruiken voor de verwerking: het knippen en plakken van een fiets 
    (zie: crea). 

gymles (verkeersles in het speellokaal)

Verkeersles in het speellokaal Gemakkelijk te realiseren. Je start met alleen banken (de weg) en rechtopstaande hoepels (de tunnels). De kinderen zijn voertuigen en rijden over de weg. De wegsituatie kan steeds aangepast worden. De volgende dingen kun je toevoegen:

 

- Zebrapad van schilderstape

- Haaientanden van schilderstape

- Een rotonde van een hoepel

- Een verkeerslicht: een kind speelt verkeerslicht met een groen en rood pittenzakje

- Politie die voertuigen een bekeuring geven als er een verkeersregel wordt overtreden

 

Stap voor stap opbouwen en je hebt een erg leuke en betrokken gymles, waar veel wordt
bewogen en geleerd! Zie voor een impressie de foto's rechts. 

Uitje: verkeersspeurtocht door de wijk

Je kunt heel makkelijk een uitje organiseren in dit thema dat geen geld kost. Trommel wat ouders op en verdeel de kinderen in groepjes. Geef per groepje een speurtochtkaart mee met foto's en benaming van allerlei dingen die ze tegenkomen in de wijk. Hierbij gaat het dan vooral om voertuigen, wegmarkeringen en verkeersborden. Laat ze een kruisje zetten bij hetgeen wat ze hebben gezien. Eenmaal terug in de klas kun je vergelijken welk groepje wat heeft gezien. Bij mij in de groep was er bijvoorbeeld één groepje dit een trein had gezien, één groepje die alleen de trein had gehoord en de rest van de groepjes had de trein helemaal niet gezien. Ik heb ervaren dat het een heel simpel te organiseren, leuk en leerzaam uitje is voor de kinderen. Ook leuk als afsluiting van het thema!

 

Hieronder en rechts is een impressie te zien van de verkeersspeurtocht met mijn groep. 

leuke downloads

woordkaarten 'voertuigen' 

werkboekje 'voertuigen'

praatplaat 'vervoer'

Raamtekening