Winter zeefdruk

Doel:

De kinderen doen onderzoek naar wat nou typisch winterfiguren of vormen zijn. Ze komen er ook achter wat de zeefdruktechniek inhoudt. Aan de hand van het onderzoek kiezen ze één figuur uit die ze gebruiken voor de zeefdruk. De betekenis van deze zeefdruk slaat eigenlijk op het figuur die erop staat. Deze is erg betekenisvol indien de kinderen met het thema winter bezig zijn. Ook komt de kunststroming popart aan bod door de zeefdruk techniek. Het is geïnspireerd op het werk van Andy Warhol.

 

Benodigdheden:

- Ecoline

- Potlood

- Vierkant papier verdeeld in vier gelijke vakken

 

De les:

De vorm van de zeefdruk is afhankelijk van wat de kinderen maken, zo kan het bijvoorbeeld een sneeuwpop of een paar wanten voorstellen in verschillende felle kleuren. Wel is het zeker dat het blad verdeeld is in vier vakken. De zeefdruk wordt gemaakt door middel van een A4 die de leerkracht in vieren heeft verdeeld door lijnen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van potlood en ecoline. De kinderen tekenen de vorm die zij willen in ieder vakje en kleuren zowel de achtergrond als ze het vormpje zelf in verschillende felle kleuren in. De kinderen zitten eerst in een kringopstelling, hierna zullen zij wel aan tafel aan de slag gaan. Op tafel liggen alvast de materialen klaar zodat de kinderen gelijk aan de slag kunnen. De leerkracht vertelt de kinderen dat de kinderen hun eigen zeefdruk in het thema winter met ecoline gaan maken. De leerkracht vertelt de kinderen wat nou een zeefdruk is en laat enkele voorbeelden hiervan op het bord zien. Vervolgens gaan de leerlingen aan de slag met hun eigen zeefdruk. Nadat de zeefdrukken gemaakt zijn kunnen de kinderen, is de keuze aan de leerkracht om deze eventueel tentoon te stellen in de klas. Zo kunnen de kinderen en de ouders de zeefdrukken nog nabeschouwen.

 

*Deze les is bedacht en ontworpen door Merve Özkan*