Thema zomer

Een van de seizoenen is de zomer. Een mooi moment om het over de zomer te hebben, is vlak voor de zomervakantie of vlak na de zomervakantie. De kinderen hebben na de zomervakantie vaak mooie herinneringen aan de zomer (bv. op vakantie, warmte), waardoor je gemakkelijk aansluit bij de beleefwereld van de kinderen.

 

Doelen:

- De kinderen weten dat zomer één van de vier seizoenen is;

- De kinderen kennen de signalen van de zomer (zon - niet altijd, warmte, groene bomen, etc.);

- De kinderen weten wat allemaal bij de zomer hoort (kleding, vakantie, zon, fruit, muggen, etc.)

 

 

inrichting van de hoeken

themahoek

Veel jonge kinderen gaan met hun ouders op vakantie naar een camping. Daarom is het een leuk idee om een camping in te richten in de klas. Samen met de kinderen bespreek je wat er allemaal op een camping aanwezig is. De kinderen kunnen helpen met het verzamelen van materialen, bijvoorbeeld een parasol, zwembadje, tent etc. Later (of meteen) kun je er ook voor kiezen om een ijswinkel erbij te maken. Kinderen zijn allemaal gek op ijs (op uitzonderingen na). Omdat het zo dicht bij de belevingswereld van de kinderen ligt, krijg je erg leuk spel.

 

Op de foto's kun je zien dat de kinderen zelf de posters met de prijzen hebben gemaakt. Ze hebben zelf geschreven en de prijzen bedacht. De bolletjes ijs en de ijshoorntjes hebben de kinderen ook zelf gemaakt van crêpepapier. Hoe meer de kinderen betrokken zijn bij het inrichten van de hoek, hoe meer betrokken ze zijn bij het spel (en hoe meer ze laten zien tijdens het spel). 

Bouwhoek

De bouwhoek kun je verrijken met verschillende 'zomerse' materialen:

 

- Een vliegtuig van duplo / lego

- verschillende soorten schelpen

- grasmatten

- een doek om een tent mee te maken

 

De kinderen kunnen aan de slag met het maken van een camping, strand, vliegveld en nog veel meer. Voor een vliegveld kun je foto's ophangen die dienen als voorbeeld. Zo geef je de kinderen inspiratie.

Watertafel

In de zomer is het warm. Dat betekent dat de kinderen het ook warm hebben. Tijd voor afkoeling. Een leuk idee:

 

Je vult een bak met water en stopt daar verschillende figuren in, bijvoorbeeld dieren, poppetjes, vormen etc. Zorg ervoor dat sommige drijven en sommige zinken, want je wilt niet dat alles op de bodem terecht komt. Zet het een dagje in de vriezer. Het is een klomp ijs geworden met de figuren erin. Stel de kinderen een onderzoeksvraag voor: hoe kun je ervoor zorgen dat de figuren zo snel mogelijk uit het ijs komen? Kinderen bedenken veel oplossingen. Sommigen zullen bedenken het ijs te laten smelten, maar dan moeten ze nog bedenken hoe ze dat zo snel mogelijk kunnen gaan doen. Sommige kinderen zullen aan de slag gaan met een hamer. Erg interessant voor kleuters, de betrokkenheid is groot!

 

TIP: je kunt er ook nog meerdere kleine ijsblokjes aan toevoegen zodat meerdere kinderen kunnen experimenteren met het smeltproces. 

activiteiten

creatieve activiteiten

1. Vliegeren

  De kinderen maken zelf een vlieger. Deze knutsel bestaat uit 
  verschillende stappen. Voor de eerste stap is een plantenspuit met 
  ecoline nodig. Een beetje afstand nemen, en spuiten maar. Zorg er wel 
  voor dat de tafel goed afgedekt is en de kinderen een schort aan
  hebben, want het spettert. Door de druppels ecoline krijg je een 
  mooi lucht-effect. Dit laat je drogen. In de tussentijd maken de kinderen
  vier verschillende patronen in de vier vakken van de vlieger. De vlieger
  knippen ze daarna uit en plakken ze aan de linker- of rechterkant van
  het papier. Vervolgens meten de kinderen hoelang het touw van de 
  vlieger moet worden, zodat het op het papier past. Het touwtje wordt
  op het papier gelijmd. Hier hebben de kinderen wel wat hulp bij nodig.
  De laatste stap is het maken van decoratie voor aan het touwtje. Op 
  de eerste foto heeft een kind vlinders uit behang geknipt en deze aan
  het touw geplakt. Je kunt van alles verzinnen. Als deze zijn opgeplakt, is
  de vlieger af!

 

 

 

 

2. IJsbolletjes en hoorntjes
   
De kinderen maken hoortjes en ijsbolletjes voor de verkoop van de
   ijsjes op de camping. Voor de hoorntjes is een bepaalde techniek vereist,
   dus dit is een goede motorische oefening. De bolletjes kun je maken 
   door een stukje papier op te frommelen en er omheen crêpepapier te
   wikkelen (wel vastplakken met plakband, anders is het er zo weer af).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Schelpenbakjes
   
De kinderen maken schelpenbakjes. Ook deze crea bestaat uit verschillende stappen.
   De kinderen kiezen 4 á 5 schelpen uit die ze mooi vinden. Deze beschilderen ze aan 
   één kant en laten ze goed drogen. In de tussentijd kleien ze van échte goede klei een
   bakje (eerst een bal kleien, daarna plat drukken en er een gat in maken) Denk eraan:
   handen nat maken! Dan plakt het minder en kunnen ze de klei makkelijk glad strijken. 
   Als het bakje klaar is, drukken de kinderen meteen de schelpen erin. Duw de klei aan
   de randjes een beetje over de schelpen heen, want anders vallen de schelpen eraf als
   de klei eenmaal droog is. Als alle schelpen erin zijn gedrukt is het afwachten totdat de
   bakjes helemaal hard en gedroogd zijn. Nu hebben de kinderen hun eigen schelpenbakje
   waar ze van alles in kunnen bewaren (maar schelpen die gevonden zijn op het strand 
   is natuurlijk het leukst).  

 

 

 

 

 

4. IJsjes
   
Dit is een taal en crea in één. De kinderen starten met het maken van een elfje. 
   Het elfje is een soort raadsel. Het werkt zo:

   - regel 1: 1 woord - welke kleur is het?
   - regel 2: 2 woorden - waar zit het in?
   - regel 3: 3 woorden - waar eet je het?
   - regel 4: 4 woorden - wat vind je ervan?
   - regel 5: 1 woord - welke smaak heeft het?

 

   Je ziet dat het een soort raadsel is. Het antwoord van het raadsel knutselen de kinderen         erbij. Dit kan op verschillende manieren. De kinderen kunnen een ijsje tekenen en
   bolletjes crêpepapier erop plakken, maar ze kunnen het ook tekenen en inkleuren met     
   verschillend materiaal. Je kunt de kinderen die eraan toe zijn de elfjes zelf laten (na)typen
   op de computer/laptop/chromebook. 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Schaduw
   
Met lekken weer en - vooral heel belangrijk - zon, kun je de kinderen buiten een tekening
   laten maken. En niet zomaar een tekening. Ze nemen een voorwerp mee van binnen dat 
   goed kan blijven staan. Dit voorwerp zetten ze buiten rechtop op een papier. Ze zullen zien
   dat er schaduw ontstaat. De schaduw trekken ze over. Daar kunnen ze zelf een tekening
   van gaan maken. 

muziek

Liedje 'zomer'

Dit is een liedje van de minidisco, veel kinderen kennen deze liedjes. Extra leuk dus, want dan kunnen deze kinderen het liedje leren aan de kinderen die het liedje nog niet kennen! Hier kun je het liedje beluisteren. 

Taalactiviteiten

Letterdetective

Versje 'met mijn blote teentjes'

De kinderen gaan met deze opdracht opzoek naar een letter. Dit kan bijvoorbeeld de letter van de week zijn. Als de kinderen de letter hebben gevonden kleuren ze het hele woord. Dit is belangrijk om het verschil te leren tussen letter - woord - zin. Een vergrootglas erbij maakt het extra leuk - als een echte detective. 

leuke downloads

woordkaarten thema zomer

Werkboekje thema zomer