Vloggen; het nieuwe lesgeven

Gepubliceerd op 16 april 2020 om 14:44

Vloggen. Voorheen een begrip dat we vooral koppelden aan de YouTube-sterren. Het is eigenlijk bloggen, maar dan door middel van een filmpje. Vloggen dus. 

 

 

De midden- en bovenbouwleerlingen krijgen op dit moment vooral instructie via google meet, google Classroom en andere mediaplatformen. Maar kleuters... Tsja, daar kan je moeilijk een ellenlange instructie aan geven via google Meet, met zijn 30-en tegelijk. Vloggen is daarom een leuke, interessante en ook haalbare optie. Het fijne van een vlog, is dat ouders het thuis kunnen inzetten op een moment die hen het best uitkomt. Met een live meeting kan dat niet. Voor ouders is het fijn om zelf de momenten te bepalen wanneer ze activiteiten doen met hun kinderen. De meeste ouders werken immers zelf ook. Het enige nadeel is dat je als leerkracht geen direct contact hebt met de kinderen. Er is geen interactie. Maar dit kan natuurlijk in een beeldgesprek met één à twee kinderen tegelijk ook, zonder instructie te hoeven geven. 

Op facebook, instagram en andere sociale media zijn veel voorbeelden te zien van leerkrachten die vlogs maken voor hun kleutergroep. Iedereen doet het op zijn eigen manier. 'De' manier om een vlog te maken voor je groep is er niet. Het beste is om er gewoon mee te starten en gaandeweg je eigen maniertjes te ontdekken. Ik beschrijf hieronder wanneer en hoe ik de vlogs voor mijn groep maak en de inhoud ervan.

 

Op het moment dat we te horen kregen dat de scholen gingen sluiten, was het de eerste week chaos. Het was natuurlijk voor iedereen erg zoeken hoe we het thuisonderwijs en de opvang van de kinderen gingen inrichten. Toen ben ik niet meteen gestart met vlogs maken. Ik kreeg vooral heel veel berichten van ouders over de thuissituatie, met foto's, video's en meer. Die donderdag kreeg ik de opmerking van een ouder dat hun kind erg nieuwsgierig was naar hoe de juf thuis werkt. Daarom ben ik gestart met een vlog over mezelf, in de klas. De klas was erg leeg, de stoelen stonden netjes in de kring te wachten totdat de kinderen weer zouden komen. En wie zat daar op de tafel in zijn koffertje, Flip de logeerbeer. Dit wilde ik als uitgangspunt van mijn vlogs gaan nemen. Ik kreeg onwijs veel positieve reacties, waarna ik meer ideeën ben gaan verzamelen over eventuele vlogs en heb een selfiestick aangeschaft, want dat maakt het toch wel een stuk gemakkelijker. 


Ik zet nu al vier weken lang iedere dag een vlog op onze klassenblog. Iedere dag, om 08:00 uur 's morgens. Ik zet de blog de avond van tevoren klaar, zodat ik de volgende ochtend als de wekker om 08:00 uur gaat, ik meteen het filmpje online kan zetten.

Meestal film ik alles op één dag, om niet iedere dag opnieuw een filmpje te hoeven maken. Ik start altijd met de dag van de week, en vertel daarna wat ik vandaag in de video ga doen. Op maandag en vrijdag lees ik altijd een prentenboek voor. Soms stel ik ook vragen achteraf, waar de kinderen het thuis met hun ouders over kunnen hebben. Interactie kun je namelijk ook creëren door vragen te stellen, een korte stilte te laten vallen en daar weer verder op te gaan. Vooral bij logische vragen, waarop je weet dat de kinderen het 'goede' antwoord geven. 

Voorbeeld: 'Regenboog, de mooiste vis van de zee, is gevraagd om één van zijn schubben aan het kleine visje te geven. Zou hij dit doen, denk je? *stilte*. Daar gaan we nu achter komen.

Uit reacties van ouders heb ik vernomen dat kinderen helemaal in zo'n filmpje duiken, en ook echt antwoord geven op de vragen die je stelt. 

Op dinsdag, woensdag en donderdag maak ik filmpjes gericht op rekenen en taal in spelvorm.

Voorbeeld: In één van mijn eerste filmpjes heb ik de fruitschaal met verschillende soorten fruit erbij gepakt. Flip de logeerbeer zat tegenover mij. We tellen het aantal mandarijnen. Dat waren er 10. Zou je dit eerlijk kunnen verdelen over de juf en Flip? Dat doen we samen. Voor groep 2: is dat dan een oneven getal of een even getal? 

 

Op deze manier geef je toch instructie, spelenderwijs, met interactie en op een manier waarop de ouders zelf kunnen inplannen wanneer ze dit met de kinderen bekijken en uitvoeren. Je kan aan het eind van een filmpje ook nog een opdracht meegeven. Bij het instructiefilmpje van het verdelen van fruit, kan je de opdracht geven om thuis de fruitschaal, de koekjestrommel of iets anders erbij te pakken en het eten eerlijk te verdelen over jou en je knuffel. Of je papa en mama. 

 

Mijn laatste tip is, om het jezelf en de ouders het niet te moeilijk te maken. Pak gewoon spullen voor je instructie die iedereen thuis heeft, zoals bestek, een afstandbediening, fruit e.d. Daarmee kan je hele leuke spelvormen bedenken. 

Ik wens jullie allemaal heel veel succes in hopelijk de laatste week van het thuisonderwijs. Als je nog nooit een vlog hebt gemaakt: probeer het een keer en je zult zien dat het echt niet zo moeilijk is, en nog leuk ook! ;)

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.