Slee van de kerstman
Doel:
De kinderen leren tijdens deze les zelf een (technische) oplossing te bedenken voor problemen die zij tegen komen. Tevens kunnen zij aan het einde van de les aan de hand van een probleem een oplossing bedenken en uitvoeren. Deze les staat dichtbij de belevingswereld van de kinderen tijdens de kerstperiode en/of thema kerst.
Benodigdheden:
-Allerlei kosteloos materiaal, denk aan bordjes, lege flessen, flesdoppen, rietjes, bekers, satéprikkers etc.
-Schaar
-Lijm/plakband
-Gekleurd papier
De les:
De kinderen zitten eerst in een kringopstelling, hierna zullen zij in groepjes aan tafel aan de slag gaan. Op tafel liggen alvast de materialen klaar zodat de kinderen gelijk aan de slag kunnen. De kinderen worden verdeeld in groepjes van ongeveer vier kinderen. De les wordt geïntroduceerd door de kinderen een verhaal te vertellen over de kapotte slee van de kerstman. Omdat de slee stuk is gegaan, kan hij de kinderen geen cadeautjes meer brengen. De kerstman vraagt de kinderen om hulp. De leerkracht laat op het bord enkele foto’s zien van de slee van de kerstman. Vervolgens gaan de kinderen in groepjes aan de slag. Zij bedenken eerst een ontwerp, hierna voeren zij deze uit. Aan het einde van de les wordt het ontwerp door de kinderen gepresenteerd. Hierbij vertellen zij wat ze hebben gemaakt en hoe dit de kerstman zou kunnen helpen. Hiermee wordt de les afgerond.
*Deze les is bedacht en ontworpen door juf Merve Özkan*