Tips voor jouw eerste jaar!

Gepubliceerd op 10 oktober 2019 om 17:19

Je eerste jaar voor de klas.

Wanneer je op een link klikt waarin tips worden gegeven voor het eerste jaar voor de klas verwacht je lappen tekst over het belang van een goede organisatie en voorbereiding. Organisatie en voorbereiding zijn natuurlijk belangrijk, maar belangrijker is hoe jij je het eerste jaar voelt.

Daarom zijn deze tips van toepassing op jou als persoon.

 

Wees jezelf

Het klinkt apart, maar blijf jezelf. Laat je niet meesleuren in de werkwijze van je collega’s. Jij voelt je fijn op de manier hoe jij voor de klas staat. Als daarbij hoort dat je veel lol maakt met je leerlingen en iets minder consequent dan collega's bent is dat top! Je hebt tijdens je opleiding stage gelopen en je hebt al kunnen schaven aan de manier waarop jij voor de klas staat en op deze manier je diploma gehaald! Zelf ben ik een keer door een tafel heen gezakt terwijl ik een ridder te paard nadeed tijdens een kruistocht. Behalve de blauwe plekken is hier niets mis mee. Dit is mijn manier van lesgeven en hier voel ik me prettig bij, ongeacht wat collega’s hiervan vinden. Daarbij vergeten kinderen nooit meer mijn verhaal over de kruistochten.

Onderschat jezelf niet

Sommige leerkrachten staan al 100 jaar voor de klas. Dit betekent dat ze veel ervaring hebben. Toch hoef je niet tegen deze oudere leerkrachten op te kijken. Jij bent net afgestudeerd en hebt verstand van de meest actuele werkvormen, educatieve apps, knutsels, inspiratiebronnen, de nieuwste manieren van lesgeven enzovoort. Natuurlijk is het erg handig om iemand met zoveel ervaring vragen te stellen, maar neem niet alles blind aan. Het onderwijs veranderd en daarbij ook de manier van lesgeven. Ik heb me eens laten aanpraten dat ik een werkboekje uit 1970 moest gaan gebruiken om werkwoordspelling te oefenen met mijn leerlingen. Toen ik de werkwoorden palaveren, bedotten en fammelen tegen kwam heb ik het boekje snel terug de kast in geschoven.

Contact

Het contact met je leerlingen is erg belangrijk. Hier zijn geen hulpmiddelen voor, dit moet je zelf doen. Het is jouw taak om te weten wat er in de klas speelt en hoe je in kan spelen op jouw leerlingen. Gedurende het jaar leer je de kinderen natuurlijk beter kennen en weet je op welke sport ze zitten, maar weet je ook waar het kind een hekel aan heeft of met welke opdracht je het kind triggert? Je zult zien dat wanneer je een goede relatie hebt met je leerlingen je ze kunt uitdagen, waardoor je ze veel meer kunt leren en ze gemotiveerd blijven.

Doe je best, meer kun je niet doen

Je eerste jaar voor de klas is jouw eerste  jaar voor de klas. Toen je voor het eerst als vierjarig toekomstig juffie of meestertje op zwemles verscheen wist je ook niet hoe je moest blijven drijven, dit heb je geleerd. Tijdens je eerste jaar voor de klas moet je ook nog veel leren en fouten horen hierbij. Het zou ook zomaar kunnen dat het jaar helemaal niet is wat je ervan had verwacht. Wat er ook gebeurd: doe je best, meer kun je niet doen. Dit zijn normaal gesproken de woorden die uit de mond van een moeder komen wanneer je je aardrijkskunde toets weer hebt verknald terwijl je zo je best hebt gedaan, maar deze woorden blijven heel je leven geldig. Hele volksstammen gaan onderuit wanneer ze zo hun best doen en het niet lukt, met soms een depressie of burn out als gevolg. Zeker in onderwijsland is een burn out een veel voorkomende oorzaak bij uitval. Wanneer je je best hebt gedaan heb je er alles aan gedaan om van het jaar een succes te maken. Lukt het niet? Jammer dan. Volgend jaar weer een nieuwe klas.

 

Wanneer je je vasthoudt aan deze tips kan jou niks gebeuren volgend jaar. Lukt het even niet, maar ben je jezelf gebleven, heb je je best gedaan? Jammer, volgend jaar weer opnieuw proberen!


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.