Fantastische Families #2

Gepubliceerd op 18 september 2019 17:14

Na de Intro-les konden de kinderen niet wachten met beginnen aan het eindproduct. Toch moeten kinderen voor dat ze beginnen van mij één onderzoeksles gevolgd hebben. Wanneer ze hierna beginnen aan een eindproduct komen ze niet in tijdnood en kan het eindwerk aangepast worden naarmate de andere onderzoekslessen gevolgd worden. 

'Lieve Moeder...'
Het eerste wat de kinderen te zien krijgen is een slonzig geklede man die een brief schrijft. Wanneer ik vraag wat de kinderen zien krijg ik ook het logische antwoord: Een zwerver die een brief naar zijn moeder schrijft. Ik had gelijk kunnen vertellen dat dat antwoord fout was, maar ik besluit gewoon verder te vragen: Hoe zou deze man zich voelen? 'Slecht'. Daar hebben ze gelijk in.
Ik leg uit dat deze man een soldaat in de Eerste Wereldoorlog is. Zijn leven speelt zich al een jaar af in een kuil, een loopgraaf, die tot zijn knieën gevuld staat met water, terwijl hij en zijn medesoldaten gebombardeerd en aangevallen worden door de vijand. De kinderen snappen dat de man op de foto zich niet erg vrolijk zal voelen, maar kunnen het zich nog niet helemaal voorstellen.
Ik laat de doelen van de les zien. Erna laat ik het filmpje zien. Wanneer de manier van vechten in beeld komt schrikken de kinderen. Ze snappen niet waarom er zoveel soldaten in een kuil gezet worden, om daarna naar de vijand te rennen terwijl ze worden beschoten. 
Ik leg uit dat dit de manier van oorlogvoeren was in deze tijd. 

Hierna de vraag: Hoe was het leven als soldaat in de loopgraaf?
Alle kinderen konden eigenlijk al antwoord geven op de vraag nadat ze het filmpje gezien hadden. Het verhaal dat ik voorlees helpt extra bij het inleven in de soldaat. 

Na het verhaal vertel ik nog een aantal feiten over de Eerste Wereldoorlog. Ik vertel over gasaanvallen, shellshock, splinterbommen, regen en kou, tanks, vliegtuigen, een overzichtje van gewonden en doden (hieronder) en wat er met soldaten gebeurden die niet wilden vechten. Een aflevering 'Kleine handen, Grote oorlog', de Blinklessen over WO 1 of plaatjes op Google kunnen je hierbij helpen. Ik doe dit omdat kinderen uit mijn klas het super vinden als ik een verhaal vertel, maar of je dit moet doen verschilt natuurlijk per klas.
Toen ik vroeg wat de gevolgen voor de familie waren wanneer een soldaat gewond of gesneuveld was waren de kinderen van mening dat dat het leven van familieleden ook zou veranderen. 'Dan heeft je zoon ineens geen benen meer, of hij is blind, of ALLEBEI!. Of je ziet hem zelfs helemaal nooit meer!!'

De kinderen zijn klaar om een brief te schrijven. Ik was positief verrast toen ik zag wat voor brieven er geschreven werden na een relatief korte les en kennismaking met de Eerste Wereldoorlog. Hieronder een voorbeeld van een van de brieven.

Na de les zijn kinderen begonnen met het het eindproject. Hieronder een aantal foto's met voorbeelden. 
(Er wordt zichtbaar hard gewerkt in de BLINKHOEK)



Hopelijk geeft dit jou en jouw kinderen inspiratie voor hun eigen eindproduct!

Heb je vragen, tips of tops? Plaats een reactie!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.