Op Leven en Dood #1

Gepubliceerd op 12 november 2019 19:29

Na het succes van de vorige blogs over het thema Fantastische Families heb ik toch besloten om het dit thema anders te doen. In het vorige thema was vooral behoefte naar inspiratie voor het eindproduct. Tijdens de blogs over het thema 'Op leven en Dood' zal ik daar de nadruk op leggen!

Ik heb tot nu toe twee onderzoekslessen met mijn groep 8 behandeld. De kinderen vonden de lessen erg interessant en vonden het filosoferen over leven en dood prachtig. Toen ik ze vertelde dat het eindproduct voor dit thema een door ons samengesteld tijdschrift werd vonden ze dat eigenlijk wel jammer. Vrij zijn in de keuze van de vorm van het eindproduct vonden ze juist zo leuk! Nu staat alles al vast. Ik besloot een aantal tijdschriften te laten zien, maar kreeg ze hier ook niet echt warm mee. Toen besloten we om het te hebben over onderzoeksvragen die te maken hebben met leven en dood. 

Kinderen begonnen voorzichtig met de vragen: 'Wat heeft een plantje nodig om te leven?' of 'Wat eet een luipaard om te overleven?'. 'Shit', dacht ik. Dit wordt niks. Gelukkig kwam toen de eerste echte onderzoeksvraag: 'Wat zou er met de aarde gebeuren als alle planten zouden sterven?'. Ik sprong bijna een gat in de lucht, want ik zag dat de andere kinderen hun ogen wat verder openden en een op zijn minst even goede onderzoeksvraag wilden bedenken. Daar kwamen ze: 'Waarom merken we het niet als de aarde ondersteboven is gedraaid?', 'Hoe is de aarde ontstaan?', 'Hoe werkt kanker?' en 'Kunnen mensen nog wel overleven als er geen dieren op de aarde leven?'.

YES! Nu moet ik er natuurlijk voor zorgen dat ik de kinderen goed genoeg coach om ervoor te zorgen dat ze de vragen kunnen beantwoorden. Daar zou ik deze week mee verder gaan, maar er kwam iets héél leuks tussen.

Afgelopen maandag kwam een van de meisjes trots vertellen dat ze heeft nagedacht over BLINK in het weekend. Eigenlijk niet alleen gedacht, maar ze had ook wat gemaakt. Ik verwachtte een tekening met handgeschreven informatie over haar onderzoeksvraag.
Maar dit had ik nooit kunnen bedenken...

Dit meisje was zo enthousiast geworden van dit thema dat ze vrijdag tot en met zondag aan dit artikel heeft gewerkt. Ze heeft informatie, plaatjes en antwoorden op internet gezocht en deze samen met haar vader (grafisch vormgever) gebruikt om een niet van echt te onderscheiden, professioneel tijdschriftartikel te ontwerpen. 

Ik wist niet wat ik moest zeggen, maar ik was natuurlijk mega trots. We hebben dit de klas laten zien. Ze heeft verteld hoe ze te werk is gegaan en er eigenhandig voor gezorgd dat de andere kinderen uit de klas zo gemotiveerd en enthousiast zijn dat ze niet kunnen wachten met het beginnen aan hun eigen onderzoek!

Na dit gezien te hebben weet ik zeker dat ik met aankomende blogs vol producten, onderzoeksvragen en ideeën van de kinderen uit mijn klas andere leerkrachten kan helpen en inspireren voor het thema 'Op leven en Dood' in hun klas!


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.