Onderzoeksvragen en Hoofdpersonen

Gepubliceerd op 25 september 2019 17:36

Op de twee voorgaande blogs van Fantastische Families kreeg ik veel reacties. Bedankt! Hieruit kwam naar voren dat leerkrachten behoefte hebben aan voorbeelden van onderzoeksvragen en hoofdpersonen.

In deze blog gebruik ik de twee hoofdpersonen met onderzoeksvragen van de kinderen uit mijn klas als voorbeeld!

Elvis Presley
Een groepje van twee kinderen heeft gekozen voor Elvis Presley als hoofdpersoon. Ze zijn begonnen met het bedenken van een onderzoeksvraag. Dat is erg lastig, dus besloten ze eerst Elvis de Googelen. Ze vonden informatie over de mysterieuze dood van Elvis en complottheorieën. Dat vonden ze natuurlijk wel wat!
De onderzoeksvraag werd: 'Waar ging Elvis Presley aan dood?'. Voor de kinderen mogen beginnen met hun eindproduct vertellen ze mij eerst de onderzoeksvraag en hoe ze antwoord op die vraag denken te krijgen. Dit gesprek liep niet erg vlot. Er is voor kinderen uit groep 8 helaas geen manier om achter de doodsoorzaak van Elvis te komen.. Dit begonnen ze zelf ook in te zien en ze besloten een iets simpelere onderzoeksvraag te bedenken: 'Hoe was het om te leven als Elvis Presley?'. Beter idee! Het antwoord zouden ze vinden door informatie te zoeken over het leven van Elvis om zich erna in te leven. Zo willen ze er achter komen hoe Elvis zich gevoeld zou hebben tijdens zijn muziekcarrière. Als eindproduct maken zij een boekje over het leven van Elvis met informatie die zij uit verschillende bronnen hebben gevonden.

Theodore Roosevelt 
Drie jongens hebben gekozen voor Theodore Roosevelt. (Lid van een succesvolle Amerikaanse familie met Nederlandse roots.)
De jongens hadden als eerste een onderzoeksvraag bedacht, waarna hij in één keer is goedgekeurd! 
De onderzoeksvraag: 'Waarom was de familie van Theodore Roosevelt zo succesvol?'. Ze onderzoeken dit door de stamboom van de Roosevelts te bestuderen, de beroepen van voorouders te bekijken en informatie over de familie in te winnen. Als eindproduct maken de jongens naar eigen zeggen 'een soort kijkdoos, maar dan zonder klein gaatje'. Erg duidelijk, maar al snel begon ik te begrijpen wat de bedoeling was (onderstaande foto).
In 'de soort kijkdoos, maar dan zonder klein gaatje' maken de jongens zichtbaar wat Theodore Roosevelt heeft bereikt in zijn leven en waar dit aan te danken is. 

Hopelijk geeft dit jou en jouw kinderen inspiratie voor hun eigen hoofdpersoon en onderzoeksvraag. 

Heb je vragen, tips of tops? Plaats een reactie!


Rechts: Theodore Roosevelt in Mount Rushmore.
Links: Het witte huis.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Edith Velthausz
22 dagen geleden

HEb je ook al het thema bijzondere bewoners gedaan? Het bedenken van de onderzoeksvragen vinden de kinderen best lastig. En wij ook hoor. Misschien heb je er wat op voorraad bij dit thema.

Meestermagazijn
22 dagen geleden

Beste Edith,
Helaas heb ik het thema bijzondere bewonders nog niet gedaan. Wanneer ik dit thema behandel zal ik je contacten!

Met vriendelijke groet,

Frank