Fantastische Families #4

Gepubliceerd op 9 oktober 2019 17:33

Indianenfamilies

'Indianenfamilies'
De onderzoeksles 'indianenfamilies' vraagt van de kinderen het vermogen om een verhaal van twee kanten te bekijken. Kinderen weten dat het kappen van bossen niet echt bevorderlijk is voor het milieu, maar snappen ze de kant van de houthakkers ook? 

De onderzoeksles

Voorafgaand is het verstandig om de kinderen voor te bereiden op wat ze te zien gaan krijgen. Ik heb uitgelegd dat er indianenstammen op de wereld zijn die niet zo ver zijn als wij. Ze leven op een hele andere manier. Ze jagen i.p.v. boodschappen doen, leven van de natuur en dragen andere (of weinig) kleding.

Het doel van de les is voor de kinderen helder. Ze geven toe dat ze bevooroordeeld zijn. Ze vinden dieren en het milieu boven alles staan en zullen het niet zo snel eens worden met het verhaal van de houthakkers. Toch proberen we het dan maar. Na de twee filmpjes gekeken te hebben komt de vraag: 'Welke mening heb jij over het kappen van het tropisch regenwoud?' Veel kinderen snappen niet dat er zoveel hout nodig is voor bezemstelen, die we ook van andere materialen kunnen maken. Ze vinden het vooral belangrijk dat het tropisch regenwoud blijft bestaan voor de dieren. De filmpjes over het belang van het regenwoud voor beide partijen vond ik niet mega overtuigend aan de kant van de houthakkers, dus ik besloot hier nog wat extra over te vertellen. Voor de houthakkers zorgt de bomenkap voor inkomen zodat ze hun familie te eten kunnen geven en hun huis kunnen betalen. Nog steeds waren de kinderen niet echt overtuigd. Na de quiz gingen ze aan de slag met de opdrachten. Het was ook geen verassing dat alle kinderen vonden dat de Yanomami families meer recht op het regenwoud hadden. 

Toen ik aan het einde van de les vroeg wat de kinderen nou precies van deze les geleerd hadden konden ze mijn vraag niet beantwoorden. Ik besloot om het anders te vragen. Wat heb je uit deze les gehaald om te gebruiken in jouw onderzoek? 
Een van de kinderen vond wel dat het belangrijk was om een probleem van alle kanten te bekijken. Anderen waren het daarmee eens. 'We hebben eigenlijk altijd geleerd dat het kappen van bomen niet goed is voor de natuur.' 'Ik begrijp nu wel dat het voor de houthakkers lastig is om te werken als ze geen bomen meer mogen kappen.' 

Ik liet kinderen nadenken hoe zij deze les gaan gebruiken bij hun eigen onderzoek. De groep van Stalin kwam met het idee om te bekijken hoe het nou kwam dat Stalin zo 'slecht' was geworden. De groep van de Kennedy's besloot om kritischer te kijken naar John F. Kennedy. Was hij echt wel zo'n goede president? Zo ja? Waarom is hij dan vermoord? De Lodewijk de veertientjes besloten i.p.v. de kant van het volk te kiezen ook te kijken of Lodewijk er wel iets aan kon doen dat hij het volk niet zag staan. 

Zelf vond ik het een matige les, maar wel mooi dat de kinderen er toch iets uit hebben gehaald om te gebruiken bij het eigen onderzoek.

Omdat dit de laatste onderzoeksles van dit thema was is het tijd om te focussen op de eindproducten. Volgende week post ik dan ook alle eindproducten die de kinderen hebben gemaakt!

Hopelijk heeft deze blog jou en jouw leerlingen inspiratie gegeven voor deze les en eindproducten!

Heb je vragen, tips of tops? Plaats een reactie!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.